Per 1 januari 2021 zal de nieuwe Gededragscode Consument en Energieleverancier worden toegepast. Deze heeft impact op de verkoop via deur-aan-deur en telemarketing.
De grootste veranderingen zijn:
- Alle adviseurs dienen een recente VOG te overleggen, alvorens zij kunnen starten met de verkoop.
- De werftijden voor deur-aan-deur verkoop zijn verkort van 21:00 naar 19:00.
- De deur-aan-deur werver dient een gemeentelijke vergunning aan te tonen, waar nodig, en dient ten alle tijden vóóraf bij de desbetreffende gemeente aan te geven dat er geworven gaat worden. De intermediair dient deze vergunningen tijdig aan te vragen.
- De deur-aan-deur werver dient na ieder gesprek de consument een overzicht van het wervingsproces te overhandigen – zowel consumenten die geen overeenkomst hebben afgesloten, als consumenten die dit wel hebben gedaan.
Salesfuse zal deze overzichten beschikbaar stellen. - Training en opleiding: aangezien wij er zorg voor dienen te dragen dat alle adviseurs getraind worden in de Gedragscode en de wet- en regelgeving, zal er een Weet-Wat-Je-Zegt omgeving geïntroduceerd worden.
Alle adviseurs zijn verplicht om de online trainingsmodule te volgen. Bij het succesvol afronden van de toets zal het WWJZ-certificaat een jaar geldig zijn. De kosten die Salesfuse hiervoor in rekening gaat brengen zijn €10,- per adviseur en zullen maandelijks worden gefactureerd aan de partner. - Klachten van consumenten die bij de partner zelf zijn binnengekomen, over een contract of benadering voor een energiecontract, dienen ook gedeeld te worden met Salesfuse.
- Sanctieprocedure voor partners die zich niet houden aan de regels.
De gedragscode consument en energieleverancier kunt u hier inzien.